تفکر استراتژیک و پدیده ادغام تکنولوژی ها –

Technology and industry convergence

Technology and industry convergence

همگرائی و تقارب فن آوری به روندی اطلاق میشود که با تغییرات تکنولوژیک ، گاهی از اوقات سیستم های مختلف فن آوری به سمت هدف و وظیفه اجرائی مشترکی حرکت میکنند که در نهایت منجر به خلق محصول جدیدی با کاربری مشترک میشود.

2

 برای مثال امروز یک موبایل از همگرایی تکنولوژی های متعدد ارتباطات ، دیجیتال ، عکاسی ، ضبط صوت و … تشکیل شده و نیازهای بسیار متفاوتی را به تنهائی پاسخگوست.

همگرائی در ۵ سال بین تلفن و کامپیوتر و تلویزیون و ویدئو و دوربین و ایمیل و شبکه های اجتماعی و سیستم خبر رسانی ، خدمات تبلیغات ، خرید و فروش و انتقال و پرداخت پول ، آموزش ،خرید و فروش سهام و …

 همگرائی در تکنولوژی و صنایع یک بستر نامرئی و مجازی مشابه ساختارهای مشهود برای فعالیتهای انسانی ایجاد میکند .
 نانوتکنولوژی بعنوان بستری برای توسعه علوم و کاربرد های زیستی ، بیوتکنولوژی و مواد جدید کاربردهای متنوعی میابد
 تکنولوژی اطلاعات توانائی تبدیل هر گونه اطلاعات را به پدیده های دیجیتالی روز بروز گسترش میدهد.
 صنایع داروئی با صنایع غذائی و بیوتکنولوژی فضاهای جدیدی برای توسعه توانائی های انسان و بهره وری از طبیعت و موجودات زنده ایجاد کرده و حتی در افزایش ظرفیت های شناختی و سیستم های عصبی وتوان ذهنی انسانها در زمینه کاشت قطعات الکترونیکی و نانو در جسم انسانها کار را شروع کرده است.
 بنظر میرسد باید شاهد دگرگونی های وسیع در همه عرصه ها خصوصا بدلیل همگرائی در تکنولوژی و صنایع مختلف باشیم و هیچ چیز از این دگرگونی ها در امان نخواهد بود.

 

عمده این همگرائی ها که باعث تغییرات جدی در تکنولوژی های آینده میگردند شامل همگرائی در تکنولوژی های نانو ، بیو ، اینفو ، و تکنولوژی شناختی است

 

همگرائی های تکنولوژیک و نقاط اشتراک

همگرائی های تکنولوژیک و نقاط اشتراک

  • صنایع و تکنولوژیهای همگرا بطور پیوسته شرایط بازار ها را برای شرکتها در خیلی از صنایع تغییر داده و تکنولوژی های جدید با ترکیبی جدید وهمچنین ادغام تکنولوژیها ، مرزهای صنایع مختلف را مبهم و غیر شفاف کرده اند.

همگرائی در فن آوری و صنایع ، بدلیل تغییرات و دست اورد های تکنولوژیک نیازها را تغییر میدهد و فرصتهای جدید و تهدید ها را خلق میکند

 آگاهی از روند همگرائی های تکنولوژیک، نیازها،و کسب و کارها ، نقش مهمی در تفکر استراتژیک دارد.تفکر استراتژیک و اگاهی از روند ها بما کمک خواهد کرد تا تشخیص بدهیم ارزشهای آینده از چه مسیری خلق خواهند شد و لذا منابع را در این مسیرها سرمایه گذاری کنیم.
 از آنجا که تقارب و همگرائی صنایع باعث میشود کسب و کارهائی که بنظر مستقل و نامربوط میرسند بناگاه تبدیل به رقیب شوند ، مدیران باید با تفکر استراتژیک چالش های جدید را درک کرده و کاربردهای طولانی مدت در روند جدید را تشخیص بدهند . آنها میبایست با نگاه به آینده روند همگرائی ها را درک کرده و آمادگی لازم درونی و تخصیص منابع را برای پاسخگوئی به نیازهای همگرائی ایجاد کنند

 یک عامل مهم در موفقیت انتخاب استراتژی همگرائی ، مدیریت صحیح تکنولوژی و انتخاب صحیح مسیر و میزان نو آوری است
 اولین سئوالی که باید پاسخ داد این است که آیا روند همگرائی دو یا چند صنعت به ظهور یک صنعت جدید و جایگزین منتج خواهد شد و یا امکان ادامه حضور صنعت موجود و قدیمی وجود خواهد داشت بعبارتی ایا ۱+۱ =۱ یا ۳ و بیشتر که در حالت اول موجودیت تکنولوژی و صنعت موجود در خطر بوده و استراتژی سرمایه گذاری در همگام شدن با همگرائی در تکنولوژی اولویت خواهد داشت.
 در انتخاب تکنولوژی نوآوری و در شرایط همگرائی در تکنولوژی ، تمرکز شرکت نباید صرفا بر شایستگی های محوری خودش باشد به نحوی که اسیر گذشته خودش بشود ، بلکه تمرکز باید بر افزایش قابلیت های دینامیکی و پویائی برای پاسخگوئی به تغییرات چالش برانگیز محیطی و ایجاد فضای نوآوری در مسیر همگرائی باشد . و این امرگویای تفکر غیر خطی درمبحث تفکر استراتژیک است و دلیل آن سرعت تغییرات و امکان اسیر شدن ما در گذشته خودمان است .

همگرائی : فرصتها و تهدیدات

 افزایش رقابت و کاهش محدودیت برای ورود به بازار توسط تازه واردان و خدمات دهندگان
 امکان ارائه سرویس در بازار های چند گانه . برای مثال ارائه دهندگان سیستم تلویزیون کابلی میتوانند خدمات اینترنت و تلفن را هم داشته باشند
 تغییرات زیاد در جنبه های مختلف بازاریابی و تبلیغات و فروش
 با توجه به وسعت بازار بدست آمده و تنوع محصولات و مشتریان ، برگشت سرمایه روی فعالیتها در زمان کوتاهتر انجام میشود.
 دسترسی وسیع به بازارهای جهانی
 و البته برای مشتری امکان انتخاب و تصمیم گیری بیشتری وجود دارد و مشتری بسادگی میتواند مشخصات و قیمت محصولات و خدمات را در سراسر جهان مقایسه کند.
 در سیستم های جدید نظرات مشتریان بسادگی درشبکه های اجتماعی منعکس میشود و کالاهای با کیفیت خیلی سریع شناخته میشوند و بلعکس یک اشتباه میتواند فاجعه بار باشد.
 تعامل با تک تک مشتریان و آشنائی با نظرات و نیازهای مصرف کنندگان آسانتر میشود و لذا چرخه عمر محصولات بسیار کوتاه است.
 برخی جرائم نیز با استفاده از تکنولوژی های همگرا افزایش میابند و لازم است سیاستهای قانون گذاری و ایمنی برای کنترل دستاوردهای جدید پیش بینی شوند.