هشت راهکار برای ارزشیابی جایگاه برند شما

انتخاب یک جایگاه و موقعیت برای  نام تجاری  یکی از مهمترین مواردی است که میبایست برای موفقیت و برندینگ نام تجاری کسب و کارتان  انجام دهیدو برای این منظور  بهتر است با  معیارهایی ، ارزیابی جایگاه برندتان  را انجام  دهید .

۸ مورد از سوالاتی که میتواند در این رابطه راه گشا باشد عبارتند از :

  1.  آیا موقعیت  و جایگاه  برند شما در حال حاضر  مبتنی بر  تمایز یا تمایز هایی  نسبت به رقبا هست ؟

از آنجا که شما می خواهید نام تجاری خود را برجسته کنید ، اگر موقعیت انتخابی شما خیلی نزدیک به یک رقیب باشد، موفقیت زیادی بدست نخواهید آورد  مگر اینکه شما بتوانید آن را حداقل متفاوت بگویید، انجام دهید و یا بازی را به طور کامل در نحوه تعریف و پیاده سازی آن تغییر دهید. معمولا در  فرآیند تحقیق ، با کمک کارشناسان برندینگ ، جهت های جایگاه یابی  مختلف را کشف خواهید کرد و آنگاه تصمیم خواهید گرفت که چه امکان هایی  برای تمایز و  رقابت و کسب امتیاز  در بازار وجود دارد.

۲- آیا موقعیت و جایگاه فعلی برند شما  در طولانی مدت  استمرار خواهد داشت ؟

جایگاه برند شما بدلایل مختلف و از جمله تغییر و  پویایی بازار و تغییر در  رفتار مشتری  تغییر خواهد کرد اما بیانیه  جایگاه و موقعیت برند شما باید نشان دهد که که شما به اندازه کافی به آینده  فکر می کنید؟ آیا بیانیه جایگاه و موقعیت برند شما هنوز هم مربوط به پنج سال قبل است ؟ موقعیت  و جایگاه برند شما برای امروز باید برای فردا مناسب باشد. اگر چنین است، احتمالا یکی از عواملی خواهد بود که  که شما را برای رشد آماده می کند.

۳- آیا موقعیت و جایگاه برند الهام بخش اعضای تیم هست ؟

اعضای تیم، بعنوان سفیران نام تجاری بسیار مهم هستند. اگر آنها نام تجاری را زندگی نمی کنند، نام تجاری هم زنده نخواهد ماند . پس آیا جایگاه برند شما  آنها را نیز برای مشارکت و تقویت و توسعه جایگاه برندتان تحریک می کند؟

این سوال مهمی است که باید در نظر گرفت ، چراکه یک  استراتژی مشارکت کارکنان موثر و خوب می تواند به اعضای تیم کمک کند تا با الهام بخشی و ایده های خلاقانه به  تبیین و تثبیت جایگاه  کمک  کنند.

۴– آیا مخاطبان اصلی شما نسبت به موضع گیری های شما واکنش نشان می دهند؟

تبیین جایگاه  نباید مصرف کنندگان فعلی برند شما را بی اعتبار کند. بیانیه های تبیین جایگاه شما علاوه بر آنکه باید برای مخاطب فعلی شما جذاب باشد بلکه باید در بازار بزرگتر،  جذابیت مخاطبان جدید تری را نیز در حین حفظ هسته خود داشته باشد. هدف حفظ مشتریان  فعلی شما و رشد آن است.

۵- آیا جایگاه و موقعیت  برند شما با چشم انداز و استراتژی شما هماهنگ است؟

بیانیه تعیین جایگاه ،  بخشی از اهداف و  ابعاد استراتژیک و تجاری کسب و کار شما، از جمله  ،  چشم انداز، مأموریت و استراتژی شما است. اطمینان از هماهنگی  همه آنها با یکدیگر بسیار مهم است .

۶- آیا جایگاه برند شما قابل دستیابی و ایجاد و حفظ آن است ؟

هیچ چیزی بدتر از آن نیست که اهداف صرفا شعار گونه مطرح شوند. اهرجند  جایگاه مطرح  شده یک کشش برای رسیدن ایجاد میکند اما تا زمانی ارزشمند است که بتواند با  ابتکارات و برنامه های اجراشده بلافاصله به اجرا درآید، این امر به کسب و کار  شما اجازه می دهد که به درستی برای چیزی که می گویید  ایستادگی کنید. شما باید در تعیین جایگاه برند ، هم واقع گرا باشید که بتوانید آنرا اجرا کنید و بسمت آن قدم های جدی بردارید و  هم تا حدی آرمانگرا ،   راه را برای  رشد آینده نشان دهد .

۷- آیا جایگاه برند شما با میراث و فرهنگ سازمان  شمامتناسب و هماهنگ است ؟

جایگاه برند  نشان می دهد که شما به عنوان یک نام تجاری چه کسی هستید. بنابراین برند باید میراث و فرهنگ خود را نمایندگی کند و یا حداقل نشانه هایی  از  آن را داشته باشد و ضمنا تغییرات شدید جایگاه ممکن است باور پذیر نباشد.

۸-  آیا جایگاه و تمایز مطرح شده در جایگاه و موقعیت برند شما ، چقدر  برای مشتریان   جذاب است و نیاز آنها را تامین میکند ؟

جایگاه برند شما  و تمایز هایی که روی آن تاکید میکنید ، باید برای مشتریان مخاطب شما  اهمیت جدی داشته باشد و بتواند در رقابت و شکستن پیام رقیب شما موثر باشد. در حقیقت این تمایز شماست که در جذب مخاطب و مشتری علاقه مند به تمایز مطرح شده عمل کرده و نهایتا در سهم بازار شما موثر خواهد بود  .

با بررسی این  معیارهای ارزیابی، مسیر درست کسب و کار شما برای رشد و توسعه روشن تر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *